Tuesday, June 3, 2008

Indications for MGTT

For the benefit of my students and those who seek knowledge:


Malaysia practices SELECTIVE screening for gestational diabetes. Not all women are screened for the disease. Here are a few indications:


1. Maternal obesity - em..... a bit tricky here.... i'm not sure whether we should follow BMI or maternal weight. Maternal weight > 80 is practical in the sense of a busy set-up such as Klinik Kesihatan. Can follow this simple rule of thumb so long you don't miss obese mothers who are short but weigh > 80 kgs

2. Excessive weight gain in pregnancy

3. Glycosuria on 2 or more occasions

4. Symptoms of frank diabetes

5. Recurrent infections, such as vulvovaginal candidiasis

6. Previous intrauterine death

7. Previous fetal anomaly

8. Previous macrosomia

9. Polyhydramnios

10. Underlying Polycystic Ovarian Disease

11. Family history of diabetes

12. GDM in previous pregnancy

I'm sure the above list is incomplete. If you think we should add more, leave me a note :-)

3 comments:

sue said...

hi

sue said...

hi Dr. Saravanen...

Dr. bolehlah post banyak lagi testimonial dan kejayaan Dr. dalam membuat rawatan pd patient Dr.

I disahkan Dr. menghidap PCOS..tp i kurang yakinlah coz sebelum ini i ada buat fertility treatment di sebuah hosp pakar yang terkenal. Memang bebas dr sebarang penyakit PCOS, endo, cyst dan sbgnya..dah disahkan hamil sebaik sahaja i buat rawatan mengambil pil clomid dan HCG injection..tp malangnya i miscarriage tak tahu puncanya..

semasa admit d hospital, kandungan HCG i masih tinggi tetapi rahim kosong..dan dok. kata banyak telur kecil melekat di dinding rahim i..sekarang i dah pulih sepenuhnya dan bersedia untuk mengandung semula..

so, soalan sy pd Dr., penting ke Dr. monitor perkembangan telur kita sehinggalah telur itu matang apabila hendak melakukan suntikan HCG??Untuk makluman Dr, semasa sy diberi suntikan HCG tu, doktor hanya scan telur sy pada hari ke-10 shj, kemudian pd hari ke-12 sy diberi suntikan HCG tanpa scan telur..Ini adalah kerana Dr menganggarkan telur sy telah matang pd hari ke-12 berdasarkan scan yg beliau telah buat pd hari ke-10...

Sy mahu mendapatkan rwtn kesuburan yg sepatunya...bolehkah Dr membantu sy??

Dr Saravanen Velu said...

Sue, terime kasih kerana sudi menanya.

Laman blog saya ini bukanlah untuk sekadar 'mempamerkan' kejayaan. Menurut kod etika doktor, kami tidak dibenarkan mengiklankan kejayaan.

Rawatan kesuburan kadangkala agak 'frustrating'. Tidak semua yang berjaya. Malah, rawatan di pusat terkemuka bagaimanapun, kejayaan jarang melebihi 30-40%.

Saya kurang faham sama ada saya sendiri pernah merawat Sue ".... Dr. bolehlah post banyak lagi testimonial dan kejayaan Dr. dalam membuat rawatan pd patient Dr.

I disahkan Dr. menghidap PCOS ...." adakah si 'Dr' ini saya? :-)

Untuk kebaikan Sue dan juga pelajar-pelajar saya, saya muatkan satu posting baru berkaitan "PCOS".

Dan, kalau nak i tolong tu boleh. Itulah tanggungjawab saya. Tetapi saya tidak mendakwa saya yang terbaik. Saya hanyalah manusia biasa yang cuba mencari kebenaran dan berkongsi pengetahuan.